Värderingar!

Vad är det som gör oss till bra eller dåliga människor? Och finns det dåliga människor eller är de bara ett resultat av kanske dålig miljö och taskiga gener? Att försöka se det bästa i alla är kanske inte alltid det bästa, för risken är att du inte ser alla varningstecken på det dåliga! Att var nykär är ett egentligen ett sjukt stadie, då har man ett positivitetsfilter framför ögonen. Allt partnern gör är gulligt...efter ett tag kan just de där gulliga saker vara grunden till skilsmässa!

Men jag har svårt att se det dåliga först, jag tror gott om alla, tills motsatsen är bevisad. Visst åker jag på en del smällar för att jag är godtrogen, men det har också gjort att jag har många vänner, eftersom jag ger de flesta en chans.  Ja hur ska man bemöta folk? Misstänksamt? Öppenhjärtligt? Avvaktande? Ytligt?
Ja jag vet inte...

I mitt fall just nu, så känner jag att jag har velat tro att de goda sidorna har övervägt..men nej, efter 10 år så är det bara att inse att jag åtminstone måste tro på fakta. Så nu försöker jag göra det rätta, utan att vara blind och blåögd!

Bara så ni vet så har detta inget med mitt förhållande att göra, har ni nog redan räknat ut!

Hur gör ni när ni träffar nya bekantskaper? Inställning?


Kommentarer
Postat av: Mona

Enkelt men långt svar: bemöter folk med öppet hjärta..men ändock lite avvaktande.. har man dessutom tex hört något negativt innan..så blir det mer avvaktande MEN med inställningen att DEN SIDAN (OM den är sann) som är negativ-den bortser man ifrån och som utmaning försöker hitta de goda sidorna som man lätt kanske inte ser bara för att man har tyckt eller hört något i förväg..

..de andra sidorna som man hoppas på att få upptäcka som ny bekant väger förhoppningsvis över!!

Skulle det sen vara så att det är en människa man har lite svårt för.. so what.. då kan man umgås med den inställningen..för den nya bekantskapen kan iallafall förhoppningsvis längre fram visa sig ha positiva sidor/något som gör dig glad/mår bra.



negativa sidor som alla faktiskt har..är bara att småmuttra över och lägga åt sidan..man kan umgås ändå sålänge man själv mår bra av det och vet om det !! (att bli besviken över ngn man trodde var vän borde vara helt normalt och något man faktiskt borde vara beredd på....bortse från den besvikelsen och se de sidor/bitar som är bra hos den vännen istället.. sen får man utgå från det man upptäckt och lärt sig och umgås med de förutsättningarna.



Märk väl att många vänner vet inte om vilka referensramar man själv ställer på sina vänner och förstår inte att man gjort någon besviken.. bara för att man själv inte skulle göra så eller så.. så betyder det inte att man kan ställa krav på sin vän att den skall göra/tänka lika!



Tjo ho.. summa kardemumma.. va positiv med diplomatiskt tänkande! YES!

2010-09-08 @ 13:22:42
Postat av: owner her self

Helt riktigt Mona, utifrån mig sett då...Men nog måste väl man ta ställning ngn gång! Om du tex visste om att en kompis till dig, vi hittar på något riktigt hemskt, bara för att göra det tydligt, :spöar frugan o ungarna varje kväll, men han är jättertrevlig mot dig, då menar du att då kan du fortsätta umgås och ha trevligt med denna person. För mig verkar det konstigt....Jag vill gärna gilla personer jag umgås med, på riktigt, sen har vi alla bra o dåliga sidor, men det finns gränser. Punkt slut,over and out...;):)

2010-09-08 @ 13:54:03
Postat av: Mona

Ha ha.. ja där fick jag.. ! Håller med dig - vissa saker är för jäkliga, och ditt ställningstagande är nog helt normalt och självklart det rätta ställningstagandet!!!! over and out.



men jag som är lite puckad (och det är jag) brukar oftast se förbi de jävligaste sidorna hos alla..umgås därefter lite mer reserverat, håller avstånd, markerar, muttrar, svär eller biter ihop. men kan fortfarande tycka om personen för andra bra egenskaper som jag värderar eller som jag ser gör andra glada... för längst inne så vet jag också att man umgås med människor som gör "jävliga" saker som ingen vet eller ser eller hör..och de människorna får omtanke kärlek vänner hur som helst!

Människor med dåliga sidor behöver extra av detta..(fast de inte erkänner sina sidor) förlorar de alla "normala" vänner så är risken att det blir ännu värre...

but back to basic.. det är en styrka o bedrift att göra ett stort bestämt val och hålla sig till det dvs göra ett ställningtagande!

kram

2010-09-08 @ 14:11:44
Postat av: owner her self

Mona: Love you, but dont always agree with you, though I understand you! Puss puss ;)

2010-09-08 @ 17:26:00
Postat av: Mona

Mmmm same same and I LIKE !!

2010-09-08 @ 18:02:47
Postat av: Emma

Svar: Tack! Det går väl inte sådär jätte bra på jobbfronten. Men jag söker för fullt! Tänk om man för 100:ade gången gillt kunnde få frisörutbildningen betald- höhö! :P Det kommer nog aldrig att hända. Fast jag kanske ska försöka vara lite mera miffo den här gången... ;) Så att dom tycker synd om mig på A-F.

Moa tycker jätte mkt om hästar- hihi :) Moster hejjar självklart på! Ska vara barnvakt på lördag & då ska hon få ett ryktset till sin gunghäst så att hon kan öva ordentligt- hihi :)



Svårt ang det där du skriver... Jag är nog lite så att jag gärna vill tro gott om alla, men tyvärr är ju alla inte så vidare godhjärtade här i världen... Vilket man ibland då tyvärr upptäcker för sent... :/



Kram kram

2010-09-09 @ 09:28:26
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Elin

Jag är som du... tror gott om alla först.. nästan alla.. MEN vissa som jag möter känner jag på en gång att DEN ska man INTE lite på.. kvinnliga intuitionen.. Fastjag är ändå trevlig.. för jag vill inte vara den där "sura tanten" haha.. du får ha det så trevligt där du är nu!.. kramkram

2010-09-09 @ 22:05:23
URL: http://enails.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0